Rozdíl mezi klasickou úřední deskou, elektronickou úřední deskou a vývěskou
OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi úřední deskou, která fyzicky někde visí a jsou na ní umístěny nejrůznější dokumenty, úřední deskou, která je součástí webové prezentace a vývěskou, která také slouží k vyvěšování nejrůznějších informací?
ODPOVĚĎ: Úřední desku mají různé úřady, zejména všechny správní úřady, obce, kraje, ale i soudy, exekutoři, hraniční přechody, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání atd. Jen některé úřední desky jsou přesně definované, např.:
citace: |
ZÁKON č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení) Zároveň Správní řád stanoví: § 26 Úřední deska (1) Každý správní orgán zřizuje úřední desku, která musí být nepřetržitě veřejně přístupná. Pro orgány územního samosprávného celku se zřizuje jedna úřední deska. Obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup. |
Právní předpisy pak různým úřadům ukládají na této úřední desce zveřejňovat určité dokumenty a informace (např dle vodního zákona informace o kvalitě pitné vody apod.).
Elektronická podoba úřední desky představuje nutnou podmínku pro to, aby některé informace či dokumenty byly právoplatně uveřejněny, s čímž zákon někdy spojuje vážné právní důsledky, jako je např,. platnost majetoprávního úkonu.Jde však o složitou problematiku, přesahující možnosti této odpovědi.
Často na úřední desku ale obec umisťuje i další informace, u nichž tak dává najevo, že mají vysoce oficiální povahu, a dává - do určité míry - záruku jejich pravdivosti a ověřenosti. Jde tedy o dobrovolnou službu té části obyvatelstva, která používá internet, avšak bez právní závaznosti.
A konečně vývěska je prostě vývěska - tu může každý, a v určitých mezích i každý úřad, zřídit k tomu, aby poskytoval veřejnosti určité informace, o kterých to uzná za vhodné.