Kontakt

Otevřená společnost, o.p.s.
se přestěhovala na novou adresu

Uruguayská 5, Praha 2

tel.: 222 561 913

 Více...


Mediální partner soutěže:

Echo24.cz


Podpořili nás:

 

Logo US

 

Logo NKJ

 

Spolupracujeme s:

Rekonstrukce státu

Rekonstrukce státu

FOIAnet

Navštivte nás na Facebooku

Archiv Národní knihovny

Otevrete.cz je součástí Archivu Národní knihovny

 

Dalších 106 odpovědí na vaše dotazy


Příručka pro občany o svobodném přístupu k informacím

Užitečné odkazy:

 

Výpisy z rejstříků přes
E-SHOP

 

Zveřejnění informací je nejlepší ochrana před jejich zneužitím

Ze Státního fondu životního prostředí unikly na přelomu roku informace o žadatelích o miliardové dotace. Údaje použila firma z Brna, která ihned úspěšným i neúspěšným žadatelům o podporu nabídla svoje služby (viz např. idnes.cz).

 

Média popisují případ jako zneužití údajů. Případ ale ukazuje i druhou stránku věci: informace o všech žádostech o  veřejnou podporu (dotace, granty atd.) by měly být veřejně dostupné. Účelem informací, které o své činnosti poskytuje veřejná správa, má být také podpora ekonomiky a tržního prostředí. Jedině na základě dobrých informací lze totiž očekávat správné chování podnikatelů při alokaci zdrojů.

Pokud brněnská firma nabízí své služby těm, kdo úspěšně či neúspěšně žádali o státní podporu, je to z hlediska rozvoje trhu jedině dobře.

V daném případě je samozřejmě chybné, že informace firma získala dříve, než byly schváleny ministrem životního prostředí. Stejně tak zneužití oficiálního loga podpory je nefér.

Klademe však otázku: kdyby byly tyto informace automaticky veřejné, anebo by byly zveřejněny samotným fondem ihned po podpisu ministra, měl by někdo zájem riskovat a vynášet je tajně? A mohl by se tvářit jako exkluzivní zprostředkovatel? Příčinou problému je naopak tajení těchto informací. Kdyby byly dostupné všem podobným firmám, život by se srovnal sám a ku prospěchu všech.

Jedním z prvků, kterým současná americká administrativa chce startovat ekonomický růst, je nová úroveň poskytování informací ze strany vlády. Cílem je identifikovat informace, o které může mít podnikatelské prostředí zájem, a aktivně je nabízet. Domníváme se, že tato informační politika se v horizontu několika let ukáže jako prozíravá a účinná.

         

                                     

 
English Čeština