Maděra vs. Zlín 5 As 57/2010 - 79
18.11.2011
- informace o platu a odměně, osobní údaje, příjemce veřejných prostředků, základní osobní údaje, § 8b InfZ
- „Příjemcem veřejných prostředků" je podle § 8b odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím jakákoli osoba, které je vyplacena byť i jen minimální částka z veřejných rozpočtů.
- Zaměstnanec veřejné správy dostává za svou práci plat, který je mu vyplácen z veřejných prostředků. Je proto ve smyslu § 8b odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím „příjemcem veřejných prostředků".
- Právo na ochranu osobních údajů není neomezené, když čl. 10 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním a jiným zneužíváním údajů o své osobě. Stanoví-li pak zákon o svobodném přístupu k informacím povinnost poskytnout některé osobní údaje (jinak chráněné zákonem o ochraně osobních údajů), jedná se o jejich poskytnutí podle práva, t. j. o poskytnutí oprávněné.
- v takovémto případě není nutno posuzovat střet práva na svobodný přístup k informacím a práva na ochranu osobních údajů v posuzované věci individuálně podle všech okolností případu.
Závěr: informace o platech a odměnách zaměstnanců veřejné správy musejí být na žádost poskytnuty žadateli.
Celé znění rozsudku ZDE
Na rozsudek navázalo Metodické doporučení Ministerstva vnitra a Úřadu pro ochranu osobních údajů k poskytování informací o platech pracovníků povinných subjektů podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Na jeho vzniku se Otevřená společnost podílela. Ve výsledném znění však na MV došlo k posunutí hranice, kdy je třeba provádět individuální test proporcionality, proto s ním ne zcela souhlasíme. Podle našeho názoru není třeba test proporcionality provádět u pracovníků podle § 2 odst. 2 a 3 zákona o střetu zájmů, informace lze poskytnout přímo na základě § 8b InfZ.