Otevřené rozhodování
Krátký komentář Oldřicha Kužílka týkající se problematiky otevřeného rozhodování.
Oblast otevřenosti rozhodování představuje možnost veřejnosti v prakticky přítomném čase seznámit se s podrobnostmi rozhodování (rozhodovacího procesu), učiněných orgány veřejné správy. Oblast se skládá z avizování, jednání před publikem a záznamů rozhodovacího procesu. Jde tedy především o dostatečně vypovídající dokumenty těchto typů:
avízo:
- včasné předběžné informování veřejnosti o tom, že určitá záležitost bude rozhodována včetně možnosti kam a jak adresovat případné návrhy a připomínky
- předběžné stanovení odpovědné osoby za komunikaci s veřejností v dané záležitosti.
jednání před publikem:
- možná přítomnosti publika při jednání některých orgánů (komora či výbor parlamentu, soud, zastupitelstvo obce či kraje ad.)
- v některých zemích též obecnou otevřenost jednání všech kolektivních orgánů pro účast veřejnosti (např. Government in the Sunshine Act U.S.A.).
záznamy rozhodovacího procesu:
- záznamy o hlasování (tj. jmenovité přehledy hlasování o podstatných rozhodnutích),
- záznamy o diskusi a předkládaných argumentech, zejména o předložených podkladech, návrzích, analýzách, které sloužily jako podklad k rozhodnutí v kolektivních orgánech, dále záznam menšinového názoru (může být podmíněn kvalifikovanou menšinou)
- přehled a obsah dokumentů, sloužících jako podklad pro učiněné rozhodnutí
Právní úprava
Je zatím vesměs jen útržková a náznaková. Představuje například blíže nepopsanou povinnost vyhotovit zápis jednání zastupitelstva či rady obce a poskytnout je určeným způsobem a v určeném čase veřejnosti (zákon o obcích). Též lze zahrnout (jako zárodek principu otevřenosti rozhodování) veřejnou přístupnost jednání zastupitelstva (zákon o obcích, o krajích), jednání komor Parlamentu či výborů Parlamentu (jednací řád Sněmovny, Senátu).
Příklad: vybraná ustanovení zákona o obcích (č. 128/2000 Sb.) týkající se oblasti otevřeného rozhodování
§ 39
(1) Záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek,
pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu
nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením
na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci
vyjádřit a předložit své nabídky. Záměr může obec též zveřejnit
způsobem v místě obvyklým. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní
úkon od počátku neplatný. Nemovitost se v záměru označí údaji
podle zvláštního zákona15a) platného ke dni zveřejnění záměru.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem
bytů a hrobových míst anebo pronájem nebo o výpůjčku majetku obce
na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem nebo výpůjčku
právnické osobě zřízené obcí.
§ 93
(1) Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu
připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na
úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním
zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem
v místě obvyklým.
§ 97
Obec informuje občany o činnosti orgánů obce na zasedání
zastupitelstva obce a dále jiným způsobem v místě obvyklým.
Další podrobnosti informování veřejnosti o některých chystaných jednáních může zastupitelstvo a rada vydat ve svých jednacích řádech
§ 96
Zastupitelstvo obce vydá jednací řád, v němž stanoví
podrobnosti o jednání zastupitelstva obce.
§ 101
(4) Rada obce vydá jednací řád, v němž stanoví podrobnosti
o jednání rady obce.